Friday, September 4, 2009

~latihan kebakaran~

salam beserta kata2 aluan.




waktu kecik2 selalu nyanyi:

rumah terbakar panggil bomba

bomba datang berlumba2

a-ali
b-budak
c-cacat

ali budak cacat.


ketepek.aku jtuh.ok.kalah men blue black.da3.the end.





bila da besa ni xdek da la nk men gitu.wat malu manusia di muka bumi jek.makhluk asing xmen cm2.da tua wat cara tua.ok.

bile da besa, da msuk skolah, salu ade latihan kebakaran kt skolah.tmbah2 yg duduk asrama.aku adelah salah seorang.mmg lali da dgn latihan kebakaran nih.tiap2 tahun mesti ade punye.kalo x 2 kali, at least sekali setahun skolah msti buat.ye la.nk ajar bdk2 cne nk melarikan diri untuk menyelamatkan nyawa jika ade kebakaran berlaku.tapi xtau la nape.walopon da tau setiap thun wajib ade latihan nih, jantung aku tetap gak berdebar2 time buat latihan nih.


yg paling aku igt sekali wak2 aku form 2.gile ah..wak2 2 oli (kwn aku) ketua dorm.mmg kitorg xexpect langsung la ade latihan kebakaran mlm 2.tido plak cm org mati.tbe2 bunyi loceng yg seakan2 gile 2 xberenti.mmg gabra cm btol2 ade kebakaran lah.padahal wak2 dgr loceng tu tau bnde 2 latihan je.penyakit gemuruh aku n kwn2 mmg teruk la.pas2 kitorang lari xcukup tanah.mcm2 gaya ade.mls r nk cite.jtuh maruah nnti.hoho.bile da sampai tempat selamat (biasanye padang atau astaka lah), kitorang lega lah.nk smbung tdo la kunun2.ngntuk gle.ahli bomba yg sungguh2 bagi ceramah kt depan xdilayan.mane x nye.ceramah pukul 3 pagi.mmg jadi ubat tido lah.

tibe2 die suruh ketua dorm kire ahli dorm masing2.kitorang cm relax je la.yakin da cukup.padahal xcek pon.hoho.tgk2 bdk dorm aku xcukup sorang.ok..mmg cari nahas.sorang kwn aku yg bernama rokiah (bukan name sebenar) telah rentung lagi hangit di dalam kebakaran besar yg dibuat2 nampak. make ahli bomba itu telah menceramah lebih sikit la kpada dorm kami yg mcm xbape nk amik tau pasal kwn nih.K.D kami yg malang disuruh mengejutkan ahli dorm kami yg jadi mangsa kerentungan.hohohooho...


tau ape yg paling kami takut wak2 2??????

kemarahan mangsa rentung sebab kami lupe nk kejut die!!!! waaaaaaaaaaaaaa...sori rokiah..mlm 2 penat sgt. haha..


*cte yg ni adelah versi xready punye.


*******************************************************************

*ni versi da besa/versi kami da ready

bile da nek form 4, beselah..besa la sikit kepala..byk la sikit pengaruh.dlm dorm aku ade ketua pengawas perempuan.pade suatu hari, die bgitau kami satu dorm senyap2.die kate mlm nnti ade latihan kebakaran.jadi kami yg ready dgn kenyataan tersebut telah menyiapkan segala perkakas utk d pakai tyme latihan 2 nnti.ade kwn aku ni tido siap pkai tudung lagi 2.tpi aku xla..aku xmau la tunjuk sgt yg aku da tau.so, aku gntung la tdg aku tepi katil je.

tepat pukul 3 lebih (xsempat nk tgk jam), loceng gile mule berbunyi.waaaaaaaaaaahh..aku kelam kabut.aku da x nmpak mane tudung aku.perkakas2 yg da ready tadi terbang ntah ke mana.so, yg aku nmpak wk2 2 hanya lah selimut yg aku wat tdo.disebabkan terlalu gemuruh n xtentu hala, aku capai je lah.berlari2 persis org gile.padahal da tau bnde 2 latihan.xphm aku.gabra sungguh.da sampai tempat g kunun2 xdek api, kami berkumpul.sekali lagi aku tinjau2 muke poyo2 bdk2 ni.mcm2 gaya.haha.teruk btol.yg laki kalo kt kelas 2 rambut cacak2, tapi mlm 2..haha...rmbut cm sayur yg dicelur lupe nk tutup api..aku pon xdek ah tetibe cun mlm 2.hanye berbekalkan kain selimut je lah.tapi xla melucukan.ceh..xdek effectnye bagi aku samada ready ke x ready,tau ke xtau.same je.respon org terkejut bgn tido amatla mengejutkan n xdpt dijangka.

pas2 cm beselah.bomba memulakan nyanyian yg mendayu2 bagi kami.ade satu je part aku igt.die ckp wak2 tgk kami cbuk2 lari2 cm org xtentu arah tadi, die siap ley bau perfume berlainan jenis lagi.bdk pempuan lah.haha..die kate sempat lagi tuuuuuuuuuuuu...aku no komenlah..haha.



okeh, sekian..terima kasih ahli bomba sekalian.jasa anda semua selama beberapa tahun ni kami xkn lupe smpai bile2.selamat hari bomba.terima kaseh.



ikhlas,
nabila
(budak yg xpernah fail menyelamatkan nyawa dari kebakaran palsu)

8 comments:

nooratikah said...

hahahah.... aku ske post neh!!!

sapekah rokiah???? wawawa....=D

nyway aku pown xpenah fail okk menyelamatkan diri snirik....^o^

DoDu@HaHA said...

aku asek ponteng jeee.... time spot check kantoi, kenepelempang paksin...

ahhahaha..

anum farida said...

hohohoho....
time form 4 tuh,ingt kn...
wat latihan sok yer nk blik umah dah...kn2....ingt mlm tuh aku n yati x nk tido...tp aku lena jga....yati la yg still standing....huhuhu...pas hbs latihan kebakaran,aku n yati trus pegi sahur...jdik org first....sbb kite org pkai dah lengkap....huhuhu....kenangan2...

nabila said...

bijou: rokiah budak cameron 2.hahah.xkn xigt kot

haha:teruk nye ko.bnde bes lagi menarik cm 2 pon ko ponteng weh??ish3

anum:hoho..kenangan..ntah bile la nk wat latihan kebakaran lagi pas ni.hehe

Anonymous said...

wahahahahah!!!

memang la tak habis cter weii pasal ni!!!

wahaha!!

nabila said...

siapa ko anonymous???mti ko bdk skolah aku kn..

Anonymous said...

wawawa...sgt2 menarik..
terkenang ak saat2 m'cemaskan, cemas ke....n kecoh2..cz seme bru bngkit td0..
ak ingt wk2 form 5..
ko jd ketua dorm..
ko da tw...ko psn kt org sebelah katil ko ade fire drill..
org 2 ye la susah bgn..
tgk2 mlm 2 die la org 1st bgn..
kD( ko la 2)pulak x bgn..seme dak dorm 2 xbgn..
nsb bek ade dak 2 bgn kejut kn seme..
klo x dorm p22 seme rentung ek...
hahahaha...
tp ak xpena fail yek fire drill...

~nAbieyLa~ said...

anonymous:hahah..igt lagi ko yek..haha.ko mmg r nisa'.haha.ko mmg susah nk bgn! haha.salu pagi2 aku bad mood sebab ko.kejut xbgn2!
hahahahahahahahahhaha.