Thursday, September 3, 2009

~counting my days~

salam.. (xlarat nk tulis pjg2.lagipule tkut salah eja)

hi hi hi..ape kabar semua?harap sihat.

kini sudah mlm ke 14 ramadhan ye kwn2..esok igt..waktu rakaat las witir, sunat bace qunut ye..sunat..jadi jom kite wat ramai2..jgn lupe.

ari ni 3 hari bulan.genap sebulan.lagi sebulan aku kt umah.waaaaaaaa..cepatnye mase berlalu.barang2 aku xsiap lagi.xreti lah aku.

jadi hari ni aku nk list barang2 lah..kot2 ley dibantu n membantu kwn2.okeh..kepada yg bosan bace blog ni, anda boleh meninggalkannya dgn segera.saya tidak marah.jgn riso.


pakaian:
  • bju kurung (akak 2 ckp 2 helai ckup,tapi aku nk bwk 3)
  • jeans (sesuka hati, kalau korg suke pkai jeans, bwk la byk2.aku nk bwk 5/6.kt sane jeans salu kene alter ble beli.tapi faiz xtau lah.die tggi)
  • t-shirt (bwk utk pkai seminggu.abis seminggu bru lah basuh.pkai baju same tiap2 minggu xpe.akak 2 kate kt sane xdek sape nk kisah.fuyooh)
  • sweater (selai pon suda cukup kate beliau..nnti yg len bli sane)
  • tudung beserta anak tudung (secukup rase.kpda yg bertudung, jgn cabut tudung plak smpai sane nnti)
  • socks (3 pon ok kot.kalo bules, cri yg elok skit)
  • sneakers (bli cni sepasang jek,len bli sane.lebih elok jika water proof)
  • court shoes (bwk satu..alah xyah bwk..nnti 2 hb korg pakai gak)
  • ken telekung (akak ckp satu pon ckup)
  • sejadah (bwk 1)
  • kain btik (akak 2 xckp pon tapi aku ase cm kene bwk je 1)
  • suar bese (xkn setiap mase jeans kot)
  • long john (bli at least selai dri sini)

brg2 mandi:
  • berus gigi seketul
  • ubat gigi
  • pencuci muke (kepada pengguna garnier, jgn risau.garnier ade d sana.ttpi kepada pengguna syahirah, sendayu tinggi, wonderful n sebagainya..sile risau.anda d kehendaki mencari gnti secepat mungkin..utk dpt keserasian)
  • sabun mandi
  • shower puff (ikut korang r nk ke x)
  • sabun bsuh ken (xtau bwk byk mne)
  • berus (aku xty lagi akak 2)
  • pengepit kuku (bwk2..satu cukup la..xkn setiap kuku nk bwk satu pengepit kuku..virus sesema kuku xwujud pon)
  • shampoo (kecik je aku nk bwk..ikut lah)
  • towel (satu besar, satu kecik..akak 2 ckp kecik utk travel..aku nk bwk 3)
  • selipar jamban (akak 2 kate sile bwk satu.bwk ok.)
  • cadar n selimut akak kate xpyh

*xperlu bwk mangkuk jmban atau kepala paip


solek2 atau melawa2 (bnde2 ddpn cermin):

  • ape2 produk kecantikan muke yg ko pkai..yg penting kene ade pelembap utk muke
  • losyen bdn.penting ye.take note
  • lip balm/vaselin (yg laki pon bwk la kalo xnk bibir ko terkopak2)
  • sikat (nk bwk sikat kutu ley gak.hua333)
  • minyak rmbut
  • bedak
  • perfume (tendency utk busuk tggi.make bwk r perfume)
  • maskara (pempuan sahaja)
  • eye liner n bla3 yg korg pakai lah (aku xlarat nk list satu2..sure jadi kamus blog aku)
  • brooch (bwk byk2 eh..cm aku yg salu ilang mnde2 mmg r..bli sekilo blom tentu cukup)
  • lens, solution n specs (ini bukan utk aku)
  • deodorant

*n yg sewak2 dgnnye.mls nk list byk2.kalo xlist pon sure korg xkan fail utk tgl alat2 make up korg waima satu pon


dokumen penting:
  • offer letter (copy n ori)
  • medical check up (c&o)
  • passport sized pics 20 keping (aku xsure la wane ape background.wak2 briefing aku dgr bckground biru, aku tgk kt blog sape ntah ckp wane puteh.sape ade indo sile bagitau)
  • dokumen2 yg korang rasekan penting.

*ni semua letak lam hand luggage

makanan:
  • sape xleh hidup tnpa megi, jgn segan2..bwk la seguni.asalkan xlebih 20 kg
  • rempah ratus bagai.(kate akak tersebut,kalau suke mkn sup,lebihkan rempah sup, tomyam, tomyam lah..kepada shoba, i guess u should spend more on curry powder.haha.kurma py serbuk pon sape suke bwk byk2..n one more thing..pastikan tarikh expired smpai july next year)
  • asam keping n asam jawa (xdek kt sane.so bwk r)
  • belacan/budu/cencaluk (optional.aku x.)
  • rice cooker (try 2 buy the smallest u can)
  • blender akak 2 kate xpyh.
  • perencah atau perasa tambahan (brahim tumix n bla3)
  • kiub pati bilis atau ayam

*satu papan cm jual kt kedai 2 ok kot

bahan belajar (lam list letak las sekali.mmg r):
  • kamus n thesaurus (bwk buku, jgn yg potostat.nnti byk soal bicara)
  • stationery (beli lah dgn sgt byk.sane sgt la mhl.pikir r byk mane utk thn ampir setahun)
  • testpad n bla3
  • laptop (sape nk bli sane, bwk la duit)
  • hard disk or thumbdrive
  • handphone
  • cd2 pirate jgn bwk! (kalo nk bwk pandai2 sorok.sorok lam perot)
  • mp3 (boleh dgr lam flight selama 14 jam 2.gle.abis 200 buah lagu)
  • kamera


ubat2 tan:
  • panadol (bwk..kot2 demam perubahan cuaca)
  • vitamin (elok2)
  • alpha lipid atau anlene (lalang)
  • minyak angin
  • al-quran nur qarim.(penting nih) ubat jiwa
*plg penting, bwk diri.titik


p/s: jgn bwk bnde xperlu.bwk yg perlu shja.kalo ade lebih space xpelah.lebihkan mknn dri pkaian.ni bukan aku yg pesan.ni senior yg ckp.ok.daaaaaaaaaaaaaaaaaa~



ni antara brg2 yg aku tau setakat nih.kalau ade yg xkene, sile bgtau ok.manusia itu kena saling membantu.baru hidup kita menjadi mudah.okeh, sekian

...

16 comments:

sha sha =) said...

tnx mek.. it helps alot.. nnty aku try add apa yg kurang eyh.. tnx tnx!!

truthseeker said...

banyaknya nak bawa. Ya ALLAH! CUKUP KE BAG TU?! thanks pasal buat list yang sungguh comprehensive... nak salin ni... nota penting...

nooratikah said...

sgt membantu... mekaseh!!!

hand luggage nk bli yg cam mane yea??

anum farida said...

mek...lgi 1 tertinggal...
pic aku...ngeh3x...

~nAbieyLa~ said...

shasha:sesame..sile2..tmbah yg kurang. 1malaysia

Chief:weh, xpyh la salin..save je la page aku nih.xpon ko kopi paste jek.pas2 edit2 la.sesame.kite kn kwn.

ika:same2.hand luggage?aku kene cek nota la size die.tapi kalo tgk bloh lily 2 die tulis better bli bagpack.senang.tpi tgk la dulu.siasat dlm2 lu

anum:gmbar korang byk lam laptop aku.hoho..

DoDu@HaHA said...

waaaa... ade list!!! cayalaaa!!! list pertama dari pelajar IP ipoh..

aku nak keros check aah...

trimas mek!!!

farah azmi said...

yasin, jangan lupa..

^_^ said...

wehy..
mek bawak la serunding mek..
nnty leh mkn dgn nasi..hahaha..

sha sha =) said...

ouh yea.. bout handluggae..

some hand luggage ada label AIATA ke IATA tah.. kire itu mmg international size for hand luggage.. some plak.. ada siap list SUITABLE UNTUK MAS.. 20 inches shud be okay da actually.. :X

btw, u can get it in tesco.. ringan, murah.. hehehe.. aku beli kt situ j.. hehehe.. even xde tulis IATA, aku amek pembaris je ukor.. hahaha..

hope dat wud help..

*hand luggage size: not more than.. 115 cm..

means: length 56cm x height 36cm x width 23cm ( if ta silap, ini size 22 inches punye i tink)

~nAbieyLa~ said...

dodu:sesama en haikal

furah:okeh! tq kerana mengingatkan

^-^: siapa kau insan xbername.aku mls r bwk serunding nnti gagap nk jwb coconut kt epot.hoho

shashA: tesco??owh..nanto org p tgk..hehe.. tq very much 4 sharing

sha sha =) said...

hahaha serunding mcm mao bwk a.. muahaha lihat la dulu :X

nabila said...

sha:senang cte gni.kite xyah bwk serunding daging.bwk serunding ayam atau ikan.nmpak btol coconut die

truthseeker said...

ada ke serunding ayam dan ikan? tak tahu pulak aku?
aku pun tak tengok kat beg tu ada label IAITA or MAS. aku beli je beg pack, ukur guna pita ukur kat JJ. Lama jugaklah aku ukur2 beg kat situ..

nabila said...

truthseeker:ade la wey.xtau ke..ikan ade, ayam ade.daging pon ade.daging ade 2 jenis.import n kampung.bese org tua suke serunding daging kampung.tpi mhl la.antara sume2 serunding, serunding daging paling mhl.hoho..ikan adelah paling bes!hehe

btw, bape rgt ko bli beg 2?

sha sha =) said...

huhu.. aku pon ta sure na bwk hand luggage tuh ke tak..

aku da byk dpt info dr aunty aku yg slalu ke oversea.. mcm2 pesanan aku dpt..

makanya.. kompius na bwk hand luggage x

nabila said...

bwk je lah..org len xcukup tempat nk letak brg..die boleh xnk bwk..senang2 meh cni lah handluggage ko.hoho..

bdk ni pesan, kalo xcukup, cukup kan..beli lah buah ke ape ke kt epot 2..jgn bazir space kosong