Sunday, August 23, 2009

~tabiat negatif yg cenderung dilakukan pada bulan ramadhan~

assalamualaikum kwn2..

ari ni ari kedua kite puasa..so..bgaimana kah feeling anda??huhu.saya hepi..walaupon terasa sangat2 liat nk bgn pagi, tapi alhamdulillah..boleh bgn lagi lah..amik berkat sahur..lawan2..

hari ni saya mau kasi pendapat..dari pemerhatian saya selama 19 thun lebih duk atas bumi nih..
byk tabiat2 negatif yg cenderung dilakukan oleh org2 kite pada bulan ramadhan sebenarnye..antara tabiat2 nih, mestilah ade satu or dua yg aku n korang penah buat.hoho..kalo x, cmne aku bley tau??hehe..antaranye ialah:

1. membuat tahi mata (aku wat gak*kadang2*)
ramai yg akan tdo time pose.kata mereka, letih.padahal sebenarnye ble tdo mereka akan lupe rase lapar.ish3..xelok nih sebenarnye.tujuan puasa adelah utk membuat kite merasa bagaimana lapar itu.bukan melupakannye atau mengelakkan diri dari merasanye.

2.mandi lame2 lam bilik air.bagi kanak2 pule, mereka mgkin akan lebih kerap berkumur atau memberus gigi
hehe..yg ni mmg tau2 lah knape.mandi lame 2 sbb panas.kate mereka.padahal mandi lame2 boleh menghlangkan dahaga sebenarnye.kulit menjadi basah.secara otometik bdn menjadi segar.kanak2 yg suke berkumur pule cenderung utk 'ter' telan air kumuran.haha.aku penah buat wak2 kecik dulu.uuupppss..dulu aku igt minum air masak xboleh, minum air paip xbatal pose.so, ble blik skolah je aku p minum air paip.budus jgk aku dulu2.skang da cerdik da.

3.menonton siri2 masakan di tv ataupon melihat mak memasak d dapur atau menyuap adek2 kcik mkn.
haha..ni pendapat aku la.ble tgk mknn ni org ckp ilang lapar..dapat bau pon jadik.ish3..xbek2.makruh pose.jgn buat tau.takut hilang kawalan nnti, terambik pulak mknn termasuk pulak lam mulut.

4.menonton tb xabis2
ni pon satu lagi bnde yg cenderung d lakukan oleh org yg berpuasa.dgn harapan die dapat melupakan rase lapar nye n dapat meng'occupied'kn dirinye demi mengelakkan beliau memikirkan ttg perasaan laparnye.patot la mak ayah kite salu ckp, "haah..ko mkn la tv 2 sampai kenyang."haha.aku penah aku penah wat.mmg diakui berhasil kerana terlupa nk mkn, terlupa rase lapar.tpi xbaik.jgn wat tau.pgi bace al-quran xpon menanam sayur2an.

5.mengira jam/asyik tgk jam
haha.ni selalunye bdk2 yg buat.die duk kire bape lame lagi mase yg tggl utk berbuka.ade yg siap2 silang pangkah lagi.cm lam exam 2.haha.tpi org tua pon ade gak wat g2.jap2 tgk jam..jap2 tgk jam.lame lagi ke nk bukak?aku da lapa nih.kriuk..kriuk perot bunyi.smlm ade sorang kwn aku 2..name die L^Y*N*.pukul 4.30 petang aku dpt msg dr die.msg die berbunyi,"kruk..kruk..".hmm..lapa la2..d sebabkan org ckp xbek mengeluh smbil menyebut perkataan 'lapar', make die pon cri inisiatif len.die gune bunyi kruk kruk.haha.mcm2 la.


setakat ni 2 je lah yg aku tau n aku penah buat.yg len2 aku xtau.kalo korang ade pape, share la ye..hehe.kite ble da besar ni jgn la buat lagi bnde2 cm ni.xbek.kurang pahala pose.bnde2 nih makruh tau.n jika kite wat bnde makruh berulang2 kali, ia akan menjadi haram pule.


jgn buat yeeeeeeeeee...




okeh, sekian.teruskan berpuasa n bertarawikh.


korang baca ni ble da nk masuk maghrib: selamat berbuka puasa 2 kwn2!

6 comments:

sha sha =) said...

hahaha.. aku tumpang setuju!

truthseeker said...

baru aku tahu. sebelum ni aku tak tahu pun benda2 ni sangat. macam mana kau boleh perasa benda2 macam ni. hebat. kalau nak letak nama orang pun, letaklah dengan lebih tersembunyi. ni tak, aku macam tahu je sapa yg sms kau tu.

nooratikah said...

ade 1 lagi... time pose ni org marathon bace buku macam aku slalu buat.... hihi....=D

dila john said...

uhh.. memang tepat pown, aku bace lepas buka.
hehhehee...

neway, benda2 tu semuanya pernah buat,
tapi da buat baru teringat makruh.
huhuhuhuuu...

MieTo said...

ada 1 lagi..
makan secara terang-terangan.. pergh kemain kering giler!!!
aku penah buat, klu xsilap aku mase umo 4tahun.

~nAbieyLa~ said...

shasha:kite ber idea sama

thruthseeker:haha.aku agk hebat la.sbb aku ade experience.hehe.btw, name 2 mmg aku sengaja nk show off.hua3..saje je nk kenekan beliau

ika:owh yeke..btol3..org2 ulat bulu cm korang la..haha..aku xley ngat la..mau aku termakan buku 2..

dila john:haha.welkam2..beselah kite nih..da wat baru teringat makruh.wak2 wat 2, sonok xhengat realiti.semoga kite cpt bertaubat

mieto:kalo da mkn terang2an 2 len kes da 2..apo le..tpi at least ko okey r dpd aku..ko wat wak2 umo 4 tahun.aku wat wak2 dajah 4 kot.hahaha.naif nye aku dulu2