Saturday, August 8, 2009

~aku xsuke~

salam buat semua..aku da lame sgt xmencoret..bkn ape..aku rase seperti kehilangan mood utk menulis..mungkin sekarang byk bnde yg aku risaukan..aku risaukan mak aku yg xsihat..adek aku..risau btol lah..xtau nk wat ape..so,ble aku risau, aku memerlukan kwn2 atau sedara mara yg ramai d sekeliling aku..bru lah terubat sedikit kerisauan aku..kalo aku duk sorang2, mulelah aku berfikir bnde bukan2..itu yg aku xmau..aku tau kalo aku risau pon bukan boleh watpe..tpi ntah la..aku rase bertanggungjawab utk merasa risau..yela..fitrah manusia..

sebenanye bukan itu yg aku nk tulis...aku nk tulis pasal kekesalan aku terhadap dua peristiwa yg berlaku nih.berlaku lam hidup aku n juge fam aku.begini:

1. sekolah mak aku mempunyai students yg disuspek menghidap h1n1.jadi, semua guru n pelajar diarahkan memakai penutup mulut n hidung(mask). salah seorang drpda kwn mak aku juge menghidap demam.jadi die mau pegi cek d sebuah spital nih.oleh sebab die tkut die menghidap h1n1, make die pon pkai la mask 2 pegi spital.sampai sje d spital, die d tegur oleh seorang nurse, nurse yg pregnant.ok, d tekan kn dsni, pregnant.

apabila melihat kwn mak aku memakai mask, nurse pregnant itu gelak n berkate:
"hahaha...jgn lah panik2...buat bese je.."

*****aku agak kesal la d sini dgn kelakuan nurse tersebut..cbe bce paper.pm kite sndirik pon suh pakai mask dlm n luar umah..jika boleh la..tpi die sebagai seorang nurse boleh gelakkan org pkai mask nk pegi cek kt spital.wajar ke?dah la die pregnant.xtau kah die bhawa org pregnant berisiko tggi??aku cukup kesal dgn care die berfikir.d sini aku bkn nk mengutuk sape atau sape.aku xkenal pon die 2.tpi aku arap ini dpt jadi lesson la kpd len2.jgn ble da terkena, baru kite nk menyesal.mencegah itu lebih baik dri merawat.*****

2.lagi satu..ni berlaku kt kwasan perumahan aku.da seminggu lebih pihak perbandaran xdtg amik sampah.besenye seminggu 3 kali.tapi ni da seminggu lebih.bunyi lori pon xdek kedengaran.aku tgk sampah jiran2 aku n sampah umah aku pon da melimpah ruah.ayah aku crik tong sampah kt kwasan sekitar utk buang smpah, juge tiada.ape ni??aku kesal2.skang ni dah la musim h1ni1..org kene jage kebersihan..tpi kalo da pihak perbndran xdtg amik smpah, ape mkne nye 2?tpi xtau la plak kalo lori py tayar pncit kn..kalo ade pihak tersebut yg terbace nih, sile la dtg segera sebelom sebarang tindakan ganas n brutal d buat oleh para penduduk.

mengharapkan sinar perubahan


sekian terima kaseh.

yg murung,
~aKu~

7 comments:

nooratikah said...

byk tul mslh yg menghurungi idop ko ea.....

sha sha =) said...

hoh.. cabaran idop.!

DoDu@HaHA said...

mek.. ceriakan idop anda!!!!

cayook!!

Nako Abdullah said...

kurang sensitiviti..ohoo.

biar die, jnji kite berjaga-jaga :)

karatz said...

dugaan

~nAbieyLa~ said...

ika: byk gak la..yg penting kene kuat!

shasha:yaa...without pain,what life is? isn't?

haha:tq haikal..!

nako:yes..u'r rite..but, 'm just a sort of 'pitying' her..n her baby..

karatz:oh..welcome2..b my guest en.karat..yoroshiku~

ღsapphireღ said...

huhu
wanna share somethin too~
time g check darah kat klinik tanjung yg terchenta ni, adla dialog dgn doc yg sgt2 mendukacitakan...huhu

sy: ok ke tu doc blood test result sy?
doc: mm..okla ni...xde ap2 ni...
sy: bkn ap,dh 2 minggu sy dmm,batuk,selsema...
doc:oh...xde ap2la...jgn risau,seme yg dtg check ckp mcm tu...if 10 org dtg, 9 org ckp mcm tu...

huhu tu doc ckp gitu tu....adoi...xtau la mereke2 ini...
pelik sungguh~
(^_^)- terbuat luahan rase lak kat blog org...