Monday, August 24, 2009

~arenab yg comei~

salam 4 ramadhan buat kwn2 muslim..semoga puasa kite d berkati..

salam sejahtera buat kwn2 yg bukan muslim.semoga anda sihat sejahtera ye pade pagi ni.say no 2 h1n1.

ni ade aku nk cte.semalam aku terhantuk kt dinding.sakit gle.ape motif tah aku terhantuk? mgkinkah darah lam otak aku beku??huhu.naseb bek aku xkoma ke ape ke yg pelik2.alhamdulillah....syukur2.

harini aku nk cte sal bnde len.asik cte sal pose je.hehe.aku nk cte sal arnab.gni citenye:

family aku ade pelihara burung (mane sal arnabnye?).burung ni kecik jek.comel sgt.dri kecik lagi die d pelihara.ayah aku kate die jumpe burung nih motherless.kt mane ntah.so, die kesian n die amik la burung 2 pelihara.ayah aku ni siap suap lagi burung 2.wak2 2 kan burung ni kcik ag.xreti mkn sendirik.sampai la ke besa kami pelihara di.tbe2, pade suatu hari, ayah aku tgl la burung tersebut d blkg rumah.pas2 sume org pegi keje.aku plk kt kl wak2 2.so, xdek org la kt umah.make, apabila blik dri kije, d dapati burung tersebut berserta bekas mkanannye telah lesap.hoh.ayah ak kate bdk2 amik.bdk2 yg salu ronda2 nek beskal yg salu usha pet org kampung.lantak la.ko amik la burung 2.sekurang2nye lepas satu tggungjawab ayah aku.esoknye, ayah aku terjumpe seko anak ayam yg sungguh bising sekali dlm longkang.motherless n homeless.ayah aku jadi superman selamatkan burung 2.n terpakse la ayah aku amik pelihara.die rase bertanggungjawab la.tpi die xtau nk wat cne ngn ayam 2.mane la mak die nih.ni mesti anak luar kwin nih.haha.bukan 2 yg aku nk cte.hoho.mane korg bdk2 peronda?curik la anak ayam ni pule.hehe.

okeh3.kembali ke pangkal jalan.pas2 ayah aku bwk blik 3 ekor 'bdk' gemok ke rumah.hehe.sungguh comel sekali.seko mate merah, seko mate itam n seko lagi mata sebelah itam n sebelah kelabu.yg mata merah adek aku punye, yg mate len2 sebelah adek aku punye n yg mate dua2 itam 2 aku py.

nilah 3 ekor anak anab yg kucar kacir 2


mule2, time ayah aku wat blik 2 aku kasi la die mkn kobis.mule2 die xreti lagi nk mkn coz die bru je abis menyusu ngn mak die.tapi xlame pas2 die mkn kobis slow2.lapo kot.tgk2 abis kobis die.pas2 ayah aku kasi mkn daun israel plak (daun yg bersepah lam semak 2).ayah aku kate anab suke daun 2.pas2 mereka mkn lagi.semakin mkn semakin bertambah lahap.n seterusnye aku kasi diorang rase mknn yg berlainan.dari kobis, daun israel, carrot,epal hijau, betik, tembikai, daun jmbu n sampailah ke rumput.sume diorg melantak dgn lahapnye.comel sgh aku tgk.geram nk picit mulut yg xbenti2 nguyah2.ape la yg sedap sgt mkn daun?haha.aku suke kasi die mkn.yela,da la aku pose.satu ari 2 aku amik tembikai dri peti sejuk n bg die mkn.mak aku kate da2 lah bgi die mkn.aku ckp diorang lapa.huhu.tpi mak aku kate binatang kucar kacir ni mmg tabiat die mengunyah je.ko bagi la ape je.wajib die cube try test mkn.hehe.patot la mate terang.xcaye tgk la..berebut2 mkn.da la mkn depan org pose.


lahap btol.blom abis kobis da terkam daun israel.kalo la daun 2 ibarat org2 israel, bgus juge.haha

dtg plk seko lagi.sebuk nk rebut.

tgk 2.gelojoh.aksi terjunan tanpe imej

ni lah si gemuk yg wat terjunan 2.die terlepas kuar.

tgk diorang mkn.comel btol.sampai idung jadik merah kene tembikai

dtg plak da seko lagi.tdi jual mahal

ble da kenyang mule la ngntuk..tgk 2.langkah pertama utk membuta.tembikai xlayan da

proses hibernasi bermula

emphh..tdo da..ble ujan je diorang tdo impit2..cian2..maklum lah.mak xdek



semalam aku letak diorang atas rumput.mule lah kucar kacir xtentu arah.yelah dunia baru.haha.lwk tol.anak2 anab yg bru blajar mengenal dunia yg penuh pancaroba nih



tgk la 2.xduk diam.ke sana sini.bnde la yg die excited sgt

anab yg mate merah ni aktif btol.kjap2 berdiri.

berdiri lagi.die igt die bugs bunny ke??

ni lah muke die dari dekat.c gemok yg suke mkn n berdiri.aku rase die cbe nk bercakap kt org yg tgk die kot

haa.ni las.yg ni anab aku.pasif jek.mkn pon xseberape.tgk la muke poyo die.haha



ni lah die binatang2 comel yg ade kt umah aku.xbosan aku duk umah.ralit tgk diorg mkn n men2.comei.tpi tyme kecik2 cm ni come la.da besa nnti da hilang comelnye.bulu da xputih.muke selenger je.da xaktif.huhu.anab2..sampai ble ye idup ko.semoga ko pnjg umor.

6 comments:

Anonymous said...

comelll gilerrr weh tiga maklok ni!!! geramm nyerr aku... klu ade kat aku ni aku daa picit daa perot die... hihi

Anonymous said...

arnab tu kecik ag.... bg die mkn byk2... biar besaa cam arnab en.bad.... hoho... aktif sungguh...

MieTo said...

teringin nak mkn sate arnab..
hahahaha...

sha sha =) said...

bersihnye arnab ko!

Razman said...

aku bela gak dulu..dr 2 ekor jd puluh2 ekor..stiap 2 bulan beranak..skali beranak xkurang 10 ekor.. last2 sembelih sume wat bbq..haha.. tgal 2 ekor je idop bg mber bela..

fadhillahbakren said...

eyh sgguh comel arnab2 tu.putih bersih suci.teringat arnab en bad.hahaha.

btw kan,aku reply komen2 korang taw,tapi tetibe ilang.cmne hek?aku bute sket bab2 blog neh.ajar aku weyy..huhu