Sunday, July 5, 2009

~tentang manusia~

Assalamualaikum n selamat pagi sume...pagi ni sgt sejuk sbb mlm tadi hujan adelah sgt lebat..arini aku nk crite ttg sepupu aku...SHE...cite malang yg berlaku kt die...ok..coz ari2 aku bru blik kg...ceritanye begini..

Aku ade sorg spupu..die baik..rapat la ngn aku..jadi kwn tpt aku membuat gle..kami membesar same2,gle same2..tapi idup die mmg agak susah..xbyk duitlah..tpi bukan lah kuis pagi mkn pagi kuis ptg mkn petang..so..pas spm, die kerje..tlg mak die..kerja kt catering..msk mknn utk org2 kwin..sikit sebanyak die dpt lah duit poket lebih..die hepi lah ngn kije 2..

Pada suatu hari, die pergi la tlg mak die n beberapa lagi pekerja pgi wt catering kt suatu tempat ni..aku xtau n aku xmau tau ape name tmpt 2..g penting ade satu fam yg agak kaya r jemput diorg masak utk mjlis kwin anak mereka sbb catering diorg ni mknn die agak sedap..so,mcm bese die pon pgi la tlg skali demi utk mencari duit poket nk bli bju raye..die kije mcm bese..die ade kwn jgk kerje skali ngn die..umur sebaya dgn die..so, diorg ni cm belangkas la..sme2 tlg..pas2 die kerje smpai la ampir masuk asar, bru die igt die xsolat zuhur lagi..die pon ckp la kt pekerja yg tua2 die nk g solat dgn kwan die..tpi xtau nk solat kt mane..so, ade org drpd fam 2 suh r die solat lam bilik..

Wak2 die masuk bilik 2 dgn kwn die, die tutup pintu sebab ade 3 org tgh tdo..(logik ke tdo time kenduri?)..tpi die xkunci lah pintu sbb bilik 2 bilik org..bkn bilik die..then, die dgn kwn di ni pon solat lah..da abis solat 2 die kuar blik..kt pintu bilik 2 ade sorg laki bju kuning duduk melepak kt c2..laki 2 adelah salah sorg fam member yg wat kenduri 2 la..so, sepupu aku ngn kwn die ni pon ckp lah trime kasih..yela, pinjam bilik nk solat tdi..

Pas2, diorg berdua ni pegi lah sambung kerja diorg..ble msuk asar je..tbe2 gempak satu rumah..4 bijik handbag kne selongkar..barang kemas n duit sgt2 byk yg hilang..yela..org kaye py handbag..mstilah byk bnde die letak lam 2..pencuri2 xambik handbag, tpi die amik brg daripada setiap bag2..pintar betol kan??msti die da biasa mencuri..

Nk dijadikan cerita, fam kaye 2 berkumpul..konon2 nk cri sape pencuri 2 lah..tnpa disangka2..diorg telah membuat serkap jarang ke atas sepupu aku..tau ape mkne serkap jarang???TUDUHAN XBERASAS TANPA BUKTI..diorg panggil la sepupu aku..duduk tgh2 bulatan yg diorg buat sendirik..ade yg konon2 jadi saksi, ade yg jadi hakim...diorang bkk mahkamah sendiri..yela..org kaya..byk duit nk bina mahkamah sendiri..sepupu aku yg terpinga2 xtau ape hanya mampu berkate tidak..hanya menggeleng..byk kali die ckp, tpi mereka2 itu lgsg xbagi die peluang nk defend diri die..so,ape mmpu buat..tunduk jelah..menangis..bkn menangis kerana takut..menangis kerana hakikat..dunia ni xadil pade die..die tau die xkaye..xdek duit..tpi 2 xbermakne die pencuri..

Kemudian berlakulah perdebatan antara fam kaya 2 dgn pihak catering ni..pihak catering ty..knape tuduh die..sape2 ade nmpk ke die mencuri??kemudian, lelaki yg berbju kuning tdi menjawab.."saye nmpk die msuk bilik..lpas 2 kunci pintu bilik..bile keluar bilik 2, die ucap terima kasih kt saye.." pas2 lelaki berbaju kuning 2 pon ty sepupu aku.."knape awk ucap terima kasih kt saye tdi??sebab awak ambik brg isteri saye kan??awk nk sindir..sebab 2 awk ucap terima kasih..kn??"katenye sambil membuat muka bengis yg tahap nk mkn sepupu aku..yela..slh seorg mangsa kecurian2 bini die..(korg nmpak x situasi bengong tahap dewa d sini?aku xtau samada die d ajar berterima kasih ke x waktu die kecik..lepas gune bilik org,sepupu aku d ajar ucap trime kasih..tpi ape org bju kuning 2 ckp??sungguh biadap sekali n cetek nye pemikiran seorang lelaki dewasa yg kaye..)..cousin aku da xboleh nk kate ape da..terlalu terkejut dgn tuduhan yg lgsg xlogik2..die hanya menggeleng lemah..kemudian, pihak catering ckp, "bkn die sorg je yg masuk bilik 2 waktu die nk solat 2..ade lagi 3 org tgh tdo wak2 2..xboleh nk tuduh die sorang.." belom sempat abis ckp, lelaki bju kuning yg kunun2 bertindak sebagai saksi 2 terus menyampuk, "yg tdo 3 org tadi 2 pon hilang jgk barang diorang.."

Tanpa menyiasat elok2..diorng pggl sepupu aku msuk bilik..cek seluruh bdn die..SELURUH..phm la mksud aku kan..konon2 sepupu aku mgkin sorok brg2 kt bdn die..bkn 2 je, diorang amik fon sepupu aku..bkk semua msg, cek sape yg sepupu aku kol..sbb diorg jumpa bomoh n bomoh ckp bdk pempuan kurus2 yg curi..bomoh 2 ckp lagi, bdk 2 da kontek org luar da..n dats why diorg cek sume brg cousin aku..yg plg xthn nye, pengantin perempuan 2 yg wat spot check..abis cair make up agaknye..tpi ble da abis sume cek 2, xdek ape pon yg jupe..tpi ape nk buat..ble da kaye pas2 kurang plk ilmu, diorg still xpecaye lagi..so, diorang geledah kereta2 pihak catering plk..tpi still xjumpe pape..so, diorang pon blik la umah..konon2 nk berfikir..n sepupu aku ni pon blik la jgk bersame pihak catering..bru je sepupu aku nk sampai umah, kereta die disekat tgh jalan..fam kaya 2 nk cek lagi sekali..ble xjumpe brg2, diorng ikut sepupu aku blik rumah..nk selongkar plk rumah die..(boleh ke sesuka hati cek harta org mcm 2..diorg sepatutnye boleh d saman sbb kacau privasi org..tpi mklumlah..ble da byk duit......) cek rumah pon still xjumpe pape..

Pas2 diorg ckp la kt cousin aku, "bek ko ngaku..mane ko letak sume brg 2??mane??" cousin aku ckp die xamik..tpi diorg xdgr...so, pihak catering ni tlg la defend..diorang ckp xadil lah mcm ni..knape judge anak buah die semate2 kerana percaye bomoh..kalo nk siasat sgt..pggilah polis..lagipon,knape cousin aku je yg die cek..yg sebelah fam die, sorang pon die xdek syak..dgn banggenye laki bju kuning 2 ckp,"ehhh...family kitorang sume perangai elok belaka..." (sgguh tidak adil kn??imagine lah kalo korg kt tmpt sepupu aku..rase nk toreh je muke die ngn pisau buaya)pas2 die ckp lagi yg polis akn dtg bile2 mase sje utk bwk cousin aku ke balai..pas2 diorg dgn sombongnye blahh dari situ..duit catering pon xbyr lagi..

Sepupu aku n fam die berserta pihak catering ni xbleh tdo mlm la..duk pikir je psl event bodoh 2..n esoknye diorg dpt tau pak guard kt sane ade jumpa ic slh seorg mgsa curi..so,polis bwk ic 2 ke balai nk detect cap jari..byk hari jgk la cousin aku xbleh tdo..yela..tkut polis dtg bwk die pgi balai..ntah2 die xreti jwb polis ty..tpi ari demi ari die tggu, senyap..polis pon xdek..fam kaye 2 pon syp..xtau knape..so,bile dirisik2, rupe-rupenye pencuri da dpt ditangkap..pencuri2 adelah drpda fam si kaye 2 sendirik..family yg agak dekat ok...FAMILY DIORG SENDIRIK..

Kesimpulan:
nmpk xmanusia hari ni..sebab harta ramai yg lupe siapa mereka..bkn lah sume..segelintir dr mereka..sebab harta, mereka lupe nk ckp terima kasih..lupe nk mintak maaf..mane ntah pegi moral mereka..even kalau diorg malu mcm man skali pon, at least diorg kol cousin aku or pihak catering 2 utk mintak maaf..tpi itu pon diorang lupe nk buat..ble fikir semula nasib cousin aku, aku kesian..die hanye nk mencari duit halal..tpi d tuduh mcm2..ditindas,dizalimi oleh org yg lebih bertuah drpada die..adil kah itu???moralnye di sini, jgn judge org berdasarkan harta..yg miskin xsemestinye hantu, yg kaya xsemestinye malaikat..jgn terlalu menyanjung si kaye, jgn terlalu menghina yg miskin..maafkan aku..tpi bukn semua org mcm ni..manusia berbagai jenis..aku arap ade antare fam 2 yg tebace blog aku nih..semoga mereka mendapat hidayah...amiin...

6 comments:

farah azmi said...

org bile da byk duit nie, dwg rase dwg besa sgt padahal akhlak cam setan. suke takabur, bongkak, riak.
same ah pangai cam setan.
weyh, sian sepupu ko. ish..

reverie said...

sadis cerita ni. nasib sepupu sepapat aku semua ngam ngam. kalau macam ni dapat, aku tempeleng je muka dia.

DoDu@HaHA said...

cian spupu kau.. menitik air mate aku bace.. wuwuwuuww

miss d said...

siyes kesian sama kao punya sepupu itu.semoga dia tabah.

anonymous said...

gile jahat la orang sanggup tuduh2 mcm tu..

hanya Allah je dapat bagi pengajaran kat fam kaye tu supaya diorang sedar..

sbb tu orang kata jangan jumpa bomoh.. bomoh bleh menyebabkan fitnah..

~nAbieyLa~ said...

tumtum:
2lah..diorang lpe yg org lain pon manusia cm diorg jgk...

reverie:
kalo dpt tempeleng mmg puas hati..tpi da xboleh..ntah disamannye kite..org duit byk mcm diorg boley bli sume2 2..

dodu:
menitik air mate ko???trime kasih la haikal oi..

miss d:
mmg pon...aku pon xtau nk ckp ape wak2 tgk muke die 2..sedih je...

anonymous:
yup...dat's rite..jupe bomoh boleh sebbkan fitnah..tambah2 ble org yg xsedar diri cm 2..lagi teruk act yg die amik..