Tuesday, June 30, 2009

~manggis + durian = matikah???~

assalamualaikum n selamat pagi semua...jgn bgn lambat ye kwn2..xelok utk badan mu..marilah kite semua bgn pagi2 buta n terus menulis blog... barulah idea yg ade utk menulis blog dpt disampaikan dgn lebih masyuk..pagi ini aku mau tulis pasal buah-buahan ya..buah2 tempatan...aku xmau ckp pasal buah buahan import...buah pear, buah epal, n buah avocado...buah2 ini tidak sedap...eh...bukan...sedap juge,tpi tidakla sesedap buah2 tempatan kite..

antare buah buahan tempatan: (aku kaler description ttg buah2 ni ikut kaler die..khas utk org2 yg kunun2 xkenal buah2 tempatan)

1.king of fruit-durian (org putih xthn ngn bau durian ni...tpi bgi rakyat kite, the smell means life*hua3*)

2.rambut tan-buah yg rambut die kaler2 merah kuning n ijau (lampu isyarat)

3.manggis-sedap..kalo ko tgk kt bontot buah 2, ade die py bnde yg bntuk cm bunge 2..haa,kire lah...bilangan die same dgn jumlah ulas lam buah 2..len kali kalo ko nk mkn buah,pilih la yg byk isi..

4.mangga-buah ni ade org mkn masam,ade org mkn manis..bergantung kepada mood..bese org2 mengidam salu r mkn masam..part paling bes utk mkn buah ni adelah bijinye..sedap...cm mkn ayam..

5.limau-segala jenis limau la..yg kulit ijau de, kulit oren pon ade..masam2 manis...time pening2 pale bes la kalo dpt mkn ni...tpi bukan mkn limau nipis la..nk gle mkn la limau nipis cm 2 je..kompem ko gle terpejam2 mate..

6.pisang-wane kuning atau ijau...salu org gune dlm pantun2 klasik..kire komersial r ni.buah ni xelok utk pesakit diabetes..org ckp pagi2 kalo mkn buah ni sebijik pon da bleh kyg sampai petang..coz karbohidrat die da mencukupi..korg nk test??aku xbleh + xnk.

7.pikir la sendiri...da xigt..

8.?

9.??

10.di antara sume buah ni, buah yg paling bes ialah buah hati ! hehehe..bialah buah hati bntuk cmne, wane ape pon.yg penting msti korg still ske kn???make gemarilah buah hati melebihi buah2 tempatan..okeh..

*kembali ke pangkal jalan...sori..aku terpesong topik..ha..buah manggis adelah tidak boleh dimakan selepas mkn buah durian n buah durian pule adelah tidak boleh d mkn selepas mkn buah manggis..dlm makan2 buah pon ade jugak rule nye..hal ini adelah kerana jika korg langgar rule ini, korg akn mndapat sakit d perot... n kalo teruk lagi..boleh muntah2..mcm org kne food poisoning 2..org pahang kate, cika..ntah la...aku xpenah kene lagi sbb aku xpenah lagi la lggr rule 2..sejauh mane kebenarannye aku xtau...sape nk kaji, cube lah mkn serentak dgn kuantiti y sgt byk...kalo korg rase cm sdg menderita 2, kontek la aku...aku nk tulis buku..untung rugi kite share..sebenanye byk lagi rules dlm mkn2 ni..tpi xigt n xreliable sgt sumber2 nye..jadi, jike korg ade experience, share lah ngn aku...kite tulis buku..pas2 kaye same2.titik.


tata.



^_~

6 comments:

farah azmi said...

saket same2 tanak ke?
kaya sama2 mahu naa
ahaks :P

sha sha =) said...

oih..mmg gitu ke cara na chek buah manggis bape ulas?? hahaha..

siyes laa weii~ ko mmh expert!

nooratikah said...

cuti ni ko kaji buah2 tmptn kew...???

anonymous said...
This comment has been removed by the author.
anonymous said...

buah sedap..

buah hati pun sedap..

tapi buah hati sebiji je..

xblh 4.. nanti mati terlekat bijik

nabila said...

:tumtum
sakit itu ujian Allah..kaya itu rezki dr Allah..mstilah! hehe

:shasha
yup..mcm 2 la...kalo xcaye ble lah manggis arini

:eyka
cm 2 la..xdek bnde nk wat kt uma..kaji buah2han la plk

:anonymous
sape weh ni sebenanye...tiap2 kali aku post je ade komen...hehe,btw,thanks 4 ur support!